Kun je bestrijden van symptomen behandelen noemen?

Een symptoom is een kenmerk of klacht, bijvoorbeeld pijn, zwelling of hoge spierspanning. Als je je enkel verstuikt krijg je een zwelling en pijn. Wanneer je ervoor zorgt dat de pijn en de zwelling minder wordt, is dit dan behandelen? Is het geven van een brace of drukverband behandelen?

Symptoombestrijding is het bestrijden van klachten, zonder hierbij de oorzaak van de klachten weg te nemen. Kun je het bestrijden van symptomen dan behandelen noemen?

‘Ik wil weer kunnen sporten en werken’

Behandelen zou eigenlijk moeten inhouden dat je beter wordt en dat je herstelt van de verstuiking. Dat je je werk of sport weer kunt doen. Dat is ook de hulpvraag die we bij Fysioprofit krijgen: ik wil weer kunnen sporten en werken. De medische wereld kijkt naar de symptomen en gaat die behandelen met medicijnen, pijnbestrijders of ontstekingsremmers. Verder wordt er gekeken naar hulpmiddelen zoals braces, zwachtels of tape.

Herstellen van het lichaam

Behandelen is het lichaam in staat stellen functioneel en adequaat te herstellen. Pijn is hierbij nodig om te weten wanneer het genoeg is. De ontsteking is de eerste fase van het lichaamseigen herstel. Met de voorgeschreven medicatie duurt het herstel onnodig langer bij een verstuiking. Zo zijn er veel meer voorbeelden dat symptoombehandeling niet zo zinvol is. We kijken vaak alleen naar de pijn om er vanaf te komen en niet naar de oorzaak van de pijn. Terwijl dit juist zo belangrijk is.

Behandelen van de oorzaak

Wij zien behandelen als handelen op de oorzaak. In de zorg wordt vaak alleen gekeken naar medicijnen die gericht zijn op symptoombestrijding. We zouden juist moeten investeren in het voorkomen van die ziektes, in plaats van wachten tot je iets mankeert en dan de symptomen bestrijden. Symptoombestrijding zorgt er niet voor dat je herstelt of geneest. De oorzaak moet aangepakt worden.

Actieve Revalidatie bij Fysioprofit

Bij Fysioprofit geloven we in actieve revalidatie. Actieve revalidatie volgens de PRT® methode (Physical Rehabilitation Training) is een werkwijze die gericht is op het herstellen van de belastbaarheid. We gaan aan de slag met verschillende oefeningen om uit te vinden welke oefeningen de klacht veroorzaken. Deze oefeningen vormen het oefenprogramma wat tot de pijngrens uitgevoerd mag worden. Zodra de pijn toe gaat nemen geeft het lichaam aan dat het voldoende belast is en moet gestopt worden met de oefening. Vervolgens kan het natuurlijke herstelproces van het lichaam zijn gang gaan, zodat bij de volgende training de grens weer iets hoger komt te liggen. De belastbaarheid van het lichaam neemt toe en zodra de structuur voldoende hersteld is zal de pijn geheel verdwenen zijn!

Maak een afspraak bij Fysioprofit in Waalwijk.

Samen werken we aan uw klachten. Neem contact met ons op!

handtherapie