Wist u dat voeding een belangrijke rol kan spelen bij reuma? Het voedsel dat u eet kan een positieve maar ook een negatieve invloed hebben op uw lichaam. Wellicht een dooddoener, maar als u last heeft van reuma is het extra belangrijk om voldoende groenten en fruit te eten. Streef naar 400 tot 600 gram groenten per dag en 2 stuks fruit. Groentesappen zijn ook een goede manier om genoeg groenten binnen te krijgen!

Eet genoeg (gezonde) vetten

Niet alle vetten zijn even gezond. U gaat er al daardoor al snel vanuit dat vetten helemaal niet goed voor u zijn, dat is echter niet correct! Veel bewerkte producten zoals koekjes, crackers en gebak bevatten transvetten. Deze kunt u inderdaad beter vermijden. Omega 3-vetzuren zijn echter wel goed. Deze zitten onder andere in vette vis als zalm, haring, sardines en makreel. Eet daarom het liefst een paar keer per week vette vis. Gebruik om te bakken en braden roomboter en kokosolie. Ook ongebrande noten, avocado’s en olijfolie bevatten goede vetten.

Gember en anti-oxidanten

Ook gemberwortel heeft goede eigenschappen. Drink bijvoorbeeld dagelijks een kopje gemberthee. Dit maakt u door verse geschilde gemberwortel in water te laten koken en het dan te zeven. Verder zijn alle felgekleurde groenten en fruit aan te raden, vanwege het hoge gehalte aan anti-oxidanten, denk aan: bosbessen, frambozen, kersen, pompoen, tomatenpuree, broccoli, spinazie enzovoort. Ook groene thee en heel pure chocola bevatten antioxidanten.

Blijf in beweging

Onze praktijk is gespecialiseerd in de behandeling van reuma klachten. Wij richten ons op het opheffen of verminderen van de beperkingen in je dagelijkse activiteiten. Hierbij richten wij ons in het bijzonder op het soepel maken en houden van de gewrichten, het vergroten van de spierkracht en het verbeteren van uw uithoudingsvermogen. De behandeling heeft als doel, u te leren zo zelfstandig en verantwoord mogelijk te bewegen. Dit gebeurt bijna altijd met oefentherapie. Omdat het belangrijk is regelmatig te oefenen, krijgt u instructies over hoe en hoe vaak u oefeningen kunt doen. Ook geven wij u advies over gezond en verantwoord bewegen, sporten en andere vormen van lichamelijke activiteit en dit in combinatie met de juiste voeding!

Heeft u of kent u iemand met reuma? Wacht dan niet langer af, maar ga samen met ons actief aan de slag met het doortastend aanpakken van uw ziekte.